Gemeentelijke belasting betalen
U krijgt elk jaar een aanslag gemeentelijke belastingen. In deze brief staat het bedrag dat u moet betalen. U kunt op verschillende manieren betalen. Wilt u in 1 keer betalen, dan maakt u het bedrag zelf over. In de brief leest u hoe dit werkt. Hebt u liever dat het bedrag in 10 termijnen van uw rekening wordt afgeschreven, dan moet u automatische incasso aanvragen. U kunt dit alleen aanvragen als de aanslag op uw naam staat. Hebt u al eerder automatische incasso geregeld? Dan hoeft u niets te doen.
Wat u moet weten
- De automatische incasso begint 1 maand na uw aanvraag en loopt door totdat u de automatische incasso stopzet (met DigiD)
- Met automatische incasso moet u het volledige bedrag betalen tot 31 december van het jaar dat u de aanslag hebt ontvangen. Hoe later u de automatische incasso aanvraagt, in hoe minder termijnen u kunt betalen
- Als wij het bedrag niet van uw rekening kunnen afschrijven, laten we u dat weten in een brief. We proberen het ongeveer 2 weken later nog een keer. Als het termijnbedrag dan weer niet kan worden afgeschreven, krijgt u opnieuw een brief. De automatische incasso vervalt dan en u moet de volledige aanslag gemeentelijke belastingen in 1 keer betalen
- Hebt u een nieuw rekeningnummer? Geef dan uw nieuwe rekeningnummer aan ons door (met DigiD)
- Betaalt u in 1 keer, dan moet dat binnen 3 maanden nadat u de aanslag hebt ontvangen
- Hebt u een inkomen rond bijstandsniveau en weinig vermogen, dan hebt u misschien recht op kwijtschelding
Als u niet op tijd betaalt
U ontvangt een aanmaning als u niet binnen 3 maanden betaalt of een automatische incasso aanvraagt. U moet dan extra kosten betalen. Hoe hoog deze kosten zijn, hangt af van de hoogte van uw aanslag. U hebt dan 2 weken om het totale bedrag te betalen. Betaalt u de aanmaning niet op tijd, dan krijgt u een dwangbevel. U hebt dan nog 2 dagen om het bedrag te betalen, anders kunnen deurwaarders beslag leggen op uw inkomsten en bezit.