Jaarverslag 2023 Ombudsman ‘Focus op optimalisering dienstverlening’

In 2023 ontving de ombudsman 29 vragen, verzoeken en klachten. De meeste zaken gingen over de tijdigheid van de dienstverlening en over de wijze van communiceren door de gemeente.

Aanbevelingen

Ombudsman André van Montfort: ‘De behandeling van klachten en verzoeken geeft aanleiding tot enkele aanbevelingen. Er zijn al flinke stappen gezet, maar er is nog ruimte voor verbetering. De gemeente moet inwoners tijdig en duidelijk informeren bij vertragingen, standaard ontvangstbevestigingen sturen en helder communiceren over de status van de inbreng die burgers kunnen hebben bij bepaalde overheidsbesluiten. Ook moet de gemeente aandacht besteden aan inwoners zonder digitale vaardigheden, de telefonische bereikbaarheid verbeteren, en afspraken altijd nakomen.’

De ombudsman

De ombudsman is een onafhankelijk orgaan waar inwoners van de gemeente vragen of klachten over bestuurders of ambtenaren van de gemeente kunnen neerleggen. De ombudsman bemiddelt tussen inwoners en gemeente, kan onderzoek doen uit eigen beweging en behandeld officiële klachten.

Elke maand is er spreekuur, hier kunnen inwoners terecht kunt met klachten, vragen of zorgen. Kijk voor data en tijden op dewolden.nl/ombudsman. Ook het volledige jaarverslag 2023 is hier te vinden.

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Vandaag bereikbaar van 08:30 tot 16:30 uur

Openingstijden

Vandaag geopend van 08:30 tot 16:00 uur Vanavond van 18:00 tot 20:00 uur Morgen gesloten

Bezoekadres

Raadhuisstraat 2

7921 GD Zuidwolde

Postadres

Postbus 20

7920 AA Zuidwolde

gemeente@dewolden.nl

Verstuur een veilig bericht